تکامل خدمات کارت اعتباری در طول زمان

از تجسم اولیه خدمات کارت اعتباری به صورت کارت های مقوایی باشگاه های غذاخوری «Diner’s Club» تا انواع کارت های مدرن امروزی که در آنها تراشه های فلزی تعبیه شده است، فرض اساسی پشت کارت های اعتباری همواره ثابت مانده است! در طول تاریخ کارت اعتباری روشی برای خرید و پرداخت مبلغ خرید در آینده (بعدا) بوده است! صدها نوع کارت اعتباری در بازارهای امروزی جهان موجود است. این کارت ها عمدتا از پلاستیک و فلز ساخته می شوند و حتی نوع جدیدتر آنها به صورت مجازی در گوشی های هوشمند قابل ذخیره سازی، نصب و استفاده هستند.

خدمات کارت اعتباری دامنه و طیف بسیار وسیعی از کالاها و فعالیت ها را در بر می گیرند. از کارت های اعتباری شارژ (که باید در پایان هر ماه به طور کامل پرداخت شوند) تا کارت‌ های اعتباری خرید (که به شما امکان می‌دهند کالاهای مورد نیاز خود را از فروشگاه های مختلف تهیه نمایید) و کارت‌ های بی‌شمار دیگری، در این طیف قرار می گیرند. نحوه جابجایی پول یا اعتبار موجود در این کارت ها نیز در چند دهه اخیر همگام با رشد تکنولوژی به سرعت تکامل یافته است. روش پرداخت از گرفتن فیزیکی کارت، به کشیدن کارت، فرو بردن یا ضربه زدن و دریافت اطلاعات آنلاین شما در پایانه های پرداخت، تغییر کرده است.

تاریخچه ایجاد کارت های اعتباری

می توان گفت که قدمت مفهوم اعتبار حداقل به 5000 سال پیش و به بین النهرین باستان بازمی گردد. کتیبه‌ ها و لوح‌ های گلی مربوط به آن دوره، سابقه معاملات بین بازرگانان بین النهرینی و همسایه ‌های آنها را نشان می‌دهد. لوح های مذکور از اولین نمونه‌ های شناخته شده توافق برای خرید چیزی در لحظه و پرداخت هزینه آن در آینده است. با گذشت هزاران سال این لوح های باستانی جای خود را به نسخه های اولیه کارت های فروشگاهی تجار دادند. بازرگانان در ایام قدیم برای کشاورزان و دامدارانی که پولی برای خرید لوازم نداشتند، کارت خرید کالا صادر می کردند. این کارت های نخستین معمولا سکه هایی فلزی بودند که به عنوان رسید وام توسط بازرگانان صادر میشد. سپس هنگامی که کشاورزان محصول خود را درو می کردند و دامداران دام های خود را می فروختند، زمان بازپرداخت به تاجر فرا می رسید.

کارت های اعتباری فروشگاه های بزرگ به عنوان اولین نسخه از خدمات کارت اعتباری عصر جدید شناخته می شوند که توسط سیستم حسابداری«Charga-plate» رواج یافتند. این کارت های اعتباری در واقع صفحات فلزی بودند که در دهه 1930 تا 1950 توسط فروشگاه های بزرگ مورد استفاده قرار می گرفتند. هرکدام از این فروشگاه ها پلاک های مخصوص به خود را برای مشتریان صادر می کردند.

سرانجام، امریکن اکسپرس نخستین کارت شارژ را در سال 1958 میلادی ایجاد کرد. خدمات کارت اعتباری امریکن اکسپرس به مشتریان این امکان را می داد که قبض خود را به صورت ماهانه و در ازای تقبل کارمزد سالانه، پرداخت کنند. بازرگانانی که کارت را می پذیرفتند، درصدی از مبلغ شارژ شده را به امریکن اکسپرس پرداخت می کردند، که پیش درآمدی برای روشی است که امروزه به عنوان کارمزد مبادله ای شناخته می شود.

در سال 1966 گروهی از بانک های کالیفرنیا شراکتی به نام انجمن کارت بین بانکی (ITC) تشکیل دادند و دومین کارت اعتباری محبوب را منتشر نمودند که ابتدا کارت بین بانکی نامیده شد و سپس به  Master Charge تغییر نام داد. در نهایت در سال 1979 کارت اعتباری مذکور تحت نام مسترکارت مورد استفاده متقاضیان قرار گرفت.

خدمات کارت اعتباری در ایران

خدمات کارت اعتباری بیش از همه طبقه متوسط را هدف قرار می دهد. همانطور که می دانیم طبقه متوسط در هر جامعه ای مهمترین قشر به شمار می روند. در واقع طبقه متوسط در هر جامعه چرخ محرک پیشرفت اجتماع مورد نظر است. همواره با مشاهده کشورهای توسعه یافته در میابیم که در جوامع آنها بزرگترین قشر را (نسبت به طبقه مرفه و طبقه بی بضاعت)، طبقه متوسط تشکیل می دهد. بنابراین ایجاد زمینه مساعد جهت حمایت از این طبقه یکی از اصول اساسی در سیاست اقتصادی کشورها است. افرادی که نه مانند طبقه مرفه بی نیاز از اعتبار مالی موجود در این کارت ها هستند و نه مانند طبقه بی بضاعت از بازپرداخت این اعتبارات عاجزند!

بنابراین فراهم آوردن قدرت خرید بیشتر برای طبقه متوسط یکی از اصلی ترین خدمات کارت اعتباری در جهان است. در ایران خدمات کارت اعتباری یکی از جدیدترین محصولات مالی به شمار می رود. کارت های اعتباری هم راحتی و هم وام شخصی فوری را برای طبقه متوسط ایرانی به ارمغان آورده است.

مزایای کارت اعتباری برای طبقه متوسط

مزایای استفاده از کارت اعتباری

استفاده از خدمات کارت اعتباری نحوه پرداخت مردم برای خرید کالا یا خدمات را تغییر داده است. در اینجا به بیان بهترین دلایل جهت استفاده از این خدمات و مزایای آنها خواهیم پرداخت.

وارد یک فروشگاه بزرگ می‌شوید، یک جفت کفش ورزشی را انتخاب می‌کنید، به باجه پرداخت می‌روید، کارت اعتباری‌تان را در اختیار متصدی صندوق فروشگاه قرار می دهید، صورتحساب و رسید را دریافت می‌کنید و با کالایتان از فروشگاه خارج می‌شوید. کل فرآیند خرید آسان بود و فقط چند دقیقه طول کشید. در چنین موقعیتی هیچ کس نگران نیست زیرا بانک صادر کننده کارت اعتباری به شما اعتماد دارد. شما به عنوان یک شهروند قابل اعتماد پول کفش ها را بعدا به بانک پرداخت خواهید کرد.

با استفاده از خدمات کارت اعتباری لازم نیست برای دریافت وام به بانک بروید و هدف از قرض گرفتن پول را به آنها توضیح دهید. شما می‌توانید از خدمات کارت اعتباری خود برای خرج کردن در هر زمینه ای استفاده کنید؛ فقط کافی است که مبلغی که برای دریافت این خدمات در نظر گرفته شده را بپردازید، و در صورت نیاز، مبلغ معوقه خود را تسویه کنید. امروزه کارت اعتباری روش خرید مردم را تغییر داده است و به آنها کمک می کند تا اعتباری بدون دردسر داشته باشند. در حال حاضر ممکن است اشخاص کارت های اعتباری مختلفی را از بانک ها و موسسات معتبر در اختیار داشته باشند و از آن برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز خود بهره ببرند.

در عصر حاضر استفاده از خدمات کارت اعتباری پذیرفته شده ترین روش پرداخت در سراسر جهان به شمار می رود. در صورت داشتن کارت های اعتباری می توانید به هر جایی سفر کنید، بدون اینکه نیاز به حمل پول زیادی داشته باشید. در دنیای مدرن امروزی، می‌توانید از خدمات کارت اعتباری به عنوان قابل قبول ترین روش پرداخت استفاده نمایید.

پوشش بیمه ای یکی دیگر از مزایای استفاده از کارت های اعتباری است. معمولا کاربرانی که از خدمات کارت اعتباری استفاده می کنند توسط صادرکنندگان این نوع از کارت ها تحت پوشش بیمه حوادث شخصی و همچنین پوشش بیمه مسافرتی نیز قرار می گیرند. این ویژگی یکی از مزایای قابل توجه کارت های اعتباری است که باعث جذابیت آنها می شود.

یکی دیگر از مزایا و خدمات کارت اعتباری تخفیف هایی است که در برخی از مراکز تفریحی و رستوران ها، مراکز خرید کالا، بیمارستان ها و… برای استفاده کنندگان این کارت ها در نظر گرفته می شود. اگر پس از مطالعه این مقاله به استفاده از خدمات کارت های اعتباری ترغیب شده اید باید در نظر داشته باشید که اصل اعتماد مهمترین اصل در استفاده از این کارت ها است. در واقع کاربران کارت های اعتباری با پرداخت به موقع اقساط می توانند بر اعتبار خود نزد بانک ها و موسسات صادرکننده این نوع از کارت ها بیافزایند. در این صورت کاربران می توانند از مراکز مذکور درخواست اعتبارات بیشتری نمایند.

 

مزایای استفاده از خدمات کارت اعتباری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *